RC Review: Žádný sex, je úterý

Originální název - No-one Ever Has Sex On A Tuestady
Autor -  Tracy Bloom
Překlad - Jana Doležalová - Montorio
Počet stran - 198
Nakladatelství - Mladá Fronta

Život si můžeme naplánovat a doufat, že ideální vidina, kterou jsme si vysnili se stane skutečností. Katy si svůj život představovala úplně jinak, jenže když ji zradí první velká láska, rozhodne se vycouvat ze všeho, co by mělo nějakou budoucnost. Když se objeví Ben, je to všechno nějak jednodušší, hezčí a zábavnější a pak Katy otěhotní.

Katy už dávno překročila třicítku a její dávná představa spokojeného manželství a dětí je ukrytá někde hluboko. Když jí její bývalý přítel Matthew podvede, všechno pohřbí, vrhne se na kariéru a užívá si nezávazných vztahů a pokaždé je utne ve chvíli, kdy to vypadá, že by z toho mohlo být něco vážnějšího. Až do chvíle, kdy náhodně potká Bena, o osm let mladšího učitele na gymnáziu v Leedsu. S Benem se cítí mladší, dokáže si s ním povídat celou noc a nikdo z nich nemluví o citech. Všechno se vyvíjí dokonale. Jenže na prosincovém třídním srazu Katy potká Matthewa, situace se zvrtne a po novém roce Katy zjišťuje, že je těhotná.
Sama sebe přesvědčí, že Matthew s tím nemá nic společného, s Benem tomu nechávají volný průběh a s ubíhajícími měsíci se u nich nic nezměnilo. Do chvíle než vstoupí do třídy předporodního kurzu. Naproti Katy s Benem sedí Matthew s těhotnou manželkou Alison. Problémy a vypjaté situace na sebe nenechají dlouho čekat.

Podle názvu jsem si myslela, že se bude jednat o jednoduchý, možná trochu erotikou nabytý román, nicméně už jiné recenze mne přesvědčily o tom, že název dokáže hodně klamat. Žádný sex, je úterý je o tom, jak jedna chyba může změnit zaběhnutou rutinu vztahů a jak se těhotenství odráží na vztazích. V knize jsou středem pozornosti hlavně Katy a Matthew a jejich vztahy, ale také těhotenství mladistvých. Zrovna u páru dvou mladých lidí je ukázáno, že na věku nezáleží. Že jde především o tom, zda to máte v hlavě srovnané. Luke a Charleen jsou sice puberťáci, ale na druhou stranu se neostýchají nahlas říct co si myslí a být upřímní nejen k ostatním, ale hlavně k sobě samým.

Děj se točí nejen kolem zodpovědnosti, ale také kolem minulosti a touhy vrátit všechno zpátky, napravit chyby. Každá postava je jiná a je zajímavé sledovat, jak se vzájemně doplňují a jak se jedna postava může během let změnit. Tahle změna je patrná především na Katy. Z dívky, kterou zničil nepovedený vztah je sebevědomá žena, která se až komicky vyhýbá přípravě na mateřství. Žádné bláznivé nákupy dupaček, postýlky nebo kočárku. Snad jen ten předporodní kurz, který zamává se vším. Naopak Matthew se na porod své manželky připravuje od prvního dne, kdy jim potvrdili, že čekají dvojčata. Ovšem fakt, že by místo dvou dětí mohl mít tři v něm probudí cosi, co ho přiměje zamyslet se nad svým životem a Katyino těhotenství bere jako novou šanci. Benova postava, ač velice chytrého mladého muže, vyznívá trochu nedomrle. Všichni okolo něho vědí co se děje a on se to dozvídá jako poslední.

I když autorka Tracy Bloom přichází s vážným tématem, pojala ho velice humorně a čtenář se bude mnohokrát usmívat nad tím, co postavy vyvádějí. Komickým prvkem je Katyin gay kolega Daniel a Benův kamarád Bezmozek. Tihle dva nakonec s celým vývojem příběhu zamávají. Žádný sex, je úterý je kniha na příjemné dva (nejspíš jen jeden) podzimní večery. Možná budete mít pocit, že byste po jednom nebo druhém nejraději něco hodili, nebo je takříkajíc nakopli, aby jim to konečně došlo. A možná jako já budete chtít, aby to všechno dobře dopadlo. Co tohle „dobře“ znamená, to je vlastně jen a jen na vás. S jedním porodem tenhle příběh končí a co bude dál, to si můžeme jen představovat. Já jsem si knihu bezezbytku užila a všem ji vřele doporučuji.

Ben Katyino břicho nikdy nehladil. Ne, to je lež, uvědomila si. Jednou to udělal, když se jí už trochu rýsovalo. Dívali se právě na DVD, Ben se sklonil a v jedné z nejintimnějších chvilek, kterou kdy zažili, jí povytáhl tričko a něžně pohladil obnažené vzduté bříško. Jenže Katy to gesto připadalo příliš důvěrné. Takhle si jejich vztah nepředstavovala.

Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji knihkupectví e-reading.