sobota 20. července 2013

Letní dumání 2 - Retelling


Už třetí týden se v sobotu setkáváme nad Letním dumáním od Syki. Dnes je to téma obzvlášť zajímavé – Retelling. Někteří se možná ptají, co to má být, ale je to jednoduché. "Retelling" = převyprávění. V tomto případě převyprávění a přetvoření známých příběhů.

Mě na mysl ihned vytanula Cinder. Ne že bych tuhle knížku četla, ale jednu dobu se o ní všude mluvilo, neustále jsem vídala obrázky cover obalů a vedla se bouřlivá diskuse o tom, jaké to bude a zda to stojí za přečtení. Jestli za přečtení stojí to nevím, i když mě to pořád láká. Nicméně tématem je samotné převyprávění. U téhle knihy je to snad jasné jak facka. Základem je nám známá Cinderella neboli Popelka.


V zásadě proti převyprávění nic nemám, jen to musí být vkusné. Robotická/kybertická Popelka? Pro mě za mě, klidně, ale pokud vím, pořád zůstala pointa příběhu. Ovšem, problém bych asi měla, kdyby Mařenka chodila po lese s bouchačkou a lovila zombíky. Tedy, nevím, jestli něco takového napsaného vůbec bylo, ale tohle bych rozhodně nečetla. Čímž ale nechci tvrdit, že je na tom něco špatného. Spousta pohádek a dalších příběhů byla převyprávěna a žijí si svým vlastním životem. Stačí se podívat na klasiku – Romeo a Julie. Tenhle příběh bych v milionech podob prezentován, vyprávěn, popsán a stále je to to, co nás čtenáře (převážně čtenářky) láká na tragických příbězích o lásce. U tohoto tématu se mi třeba vybaví kniha „Hvězdy nám nepřály“. Ve své podstatě je tu nepřízeň osudu, láska mladých lidí a i zamítavý postoj rodičů. Ano, tahle kniha je silná a srdcervoucí sama o sobě, ale to téma je podobné. Jen je tu láska i smrt v jiné podobě.

Vím, že by se k tomuhle tématu dalo psát strašně moc a hodně hluboce uvažovat o vlivu a kvalitě, ale jelikož já jsem nic z tohoto tématu prakticky nečetla (ne že bych nebyla alespoň trochu v obraze), takže nemám pořádné srovnání. Nicméně, můj názor je, že s „re-tellingem“ se budeme setkávat častěji. Témat prostě není tolik. Je to stejné jako v hudbě. Kolikrát máte pocit, že jste nějakou část písně už slyšeli někde jinde, u někoho jiného? S příběhy to bude stejné. Pokud si ale autor zachová originalitu nebo pokud se bude držet osnov a jen vyprávění zasadí do jiné doby, myslím, že nehrozí, že by se na trh dostával vyloženě brak.

Jakou pohádku byste si rádi přečetli ve formě „retelling“? Jaká doba by to měla být – současnost, budoucnost, minulost? Když tak nad tím uvažuji, docela bych si s chutí přečetla nějakou vesmírnou Popelku nebo Šípkovou Růženku. Zasazenou do trochu postapokalyptického prostředí, to by nemuselo být úplně špatné. 

2 komentáře:

  1. Ja zbožňujem Snehulienku 8) Keby mi niekto vytvoril Snehulienku vp fantasy svete, kde by ona mala nadprirodzené schopnosti a bojovala vo vojne so svojou zlou macochou, ktorá ovláda čiernu mágiu, bolo by to super 8P a princ by mohol byť veliteľ vojsk alebo tak 8D to už fantazírujeeeem 8P

    OdpovědětVymazat
  2. Cinder si chcem prečítať. :) Neviem si predstaviť takýto druh Popolušky, no som si istá, že by to bolo prinajmenšom zaujímavé. :D Ja som čítala ako retelling Janu a tá sa mi naozaj páčila, takmer viac než originál, takže ďalším knihám takéhoto typu sa brániť nebudem. :D

    OdpovědětVymazat

Hlavně slušně :)