Review: Kolumbova záhada

Kolumbova záhada – The Columbus Affair
Autor – Steve Berry
Počet stran - 432
Vydáno – srpen 2012
Nakladatelství – DOMINO

Nikdo neví, kde se narodil, kde vyrůstal a jaké měl vzdělání. Neexistuje žádný jeho věrohodný portrét. Byl zkušený námořník a zdatný navigátor, ale jeho legendární činy nezaznamenal žádný očitý svědek. Dokonce i jeho hrob je obestřen tajemstvím. Nazývali ho mnoha jmény, ale většina lidí ho zná jako Kryštofa Kolumba. Váže se k němu mnoho otázek, ale na žádnou neznáme spolehlivou odpověď. A pak je tady největší ze všech záhad…

Investigativní novinář Tom Sagan píše tvrdé a otevřené články z nejkrizovějších oblastí světa. Když se však ukáže, že jeho reportáž z válkou zmítaného regionu je podvrh, ocitne se Saganova pověst v troskách. Od té chvíle žije v jakémsi virtuálním exilu, pronásledován špatnými rozhodnutími i šokující pravdou, kterou nemůže dokázat: že jeho profesní krach byl úmyslnou sabotáží kohosi jiného.

Zachariáš Simon má zevnějšek učence, zanícení fanatika a Saganovu dceru. Teď už mu chybí jen jedno: klíč k záhadě staré pět století, která by mohla zásadně ovlivnit i současný svět. A ten klíč mu může opatřit jedině jeho nesmiřitelný nepřítel Tom Sagan…

Zatím poslední román od Steva Berryho začíná v roce 1504 kdy se Kryštof Kolumbus zdržuje na ostrově zvaném Jamajka. Se svou posádkou zde ukrývá tři truhly a odplouvá zpět do Španělska. Jaké tajemství ukryl v nevyzpytatelné džungli? Takové tajemství, pro které je Zachariáš Simon schopný všeho, ochotný vraždit, předstírat. Cokoliv bude potřeba aby odkryl to, po čem dlouhé roky touží jeho rodina. To už jsme v současnosti, kdy se Tom Sagan v domě po svých rodičích chystá udělat zásadní krok - zastřelit se. Bohužel, a nebo bohudík mu to právě Zachariáš překazí svým příchodem a vydíráním. Má jeho dceru a pokud mu podepíše papíry k exhumaci jeho otce pustí ji. Sagan sice nevěří, že by jeho dceru, kterou už osm let neviděl měl, ale video přenos ho přesvědčí. Jenže, co může skrývat hrob starého pána, když podle židovské tradice má být tělo pohřbeno bez hmotných statků?

To, co je na první pohled jasné vlastně takové být nemusí. Sagan, který kvůli své manželce konvertoval ke křesťanství nemá sebemenší chuť pouštět se do pátrání po tajemství, které mu zanechal jeho otec. Muž, který ho podle všeho nenáviděl za to, že se zřekl svého dědictví, svého původu, své víry. Jenže pokud má zachránit svou dceru, nezbývá mu nic jiného, než to zkusit. I když se ukáže že Alle není až tak úplně objetí Zachariáše Simona, jak z videa bylo patrné. Cesty je všechny zavedou nejprve do Vídně a následně do Prahy, a to přímo do Židovské obce. Zároveň se děj odehrává na Jamajce, kde Béne Rowe, místní milionář, plantážník a příslušník maronů hledá zlatý důl.

Kniha je plna historických faktů,které ve čtenáři probouzejí touhu zjistit víc. Kdo byl Kryštof Kolumbus a je opravdu možné, že byl Žid? Některá fakta tomu opravdu nahrávají. Především to, že na palubě lodi měl hebrejského tlumočníka de Torrese. Hlavní hrdinové přesto nehledají jen tisíce let ztracený poklad, důležité symboly židovské víry, ale především sami sebe. Ač se to tak nemusí hned jevit, je jasné, že cesta za záhadou postavám v mnohém otevře oči, dovolí jim nahlédnou do svého nitra i vidět se očima těch druhých. I proto je to tak poutavý příběh, který čtenáře přitáhne a nepustí.

Steve Berry si na všech svých knihách dává velice záležet, což zahrnuje několika měsíční výzkum, cestování a zjišťování faktů. (Co všechno práce na románu obnáší si můžete přečíst ZDE) Na této knize je to obzvlášť znát, protože prostředí, ve kterém se Tom Sagan pohybuje je pro českého čtenáře, především pro ty, kteří měli možnost vidět Židovskou obec, do posledního slova věrohodné. Samozřejmě je doplněno o fiktivní postavy a příběhy, nicméně popis synagogy a hřbitova je tak silný, že ve mě vzňal touhu se znovu těmito prostorami projít. A nejen to, protože o Židech u nás toho vlastně moc nevím a to je ostuda.

Velice se mi líbí fakt, že ač se jedná o samostatný román, svět, do kterého Steve Berry zasadil všechny své postavy je jeden a tentýž. Stejný prezident, stejná šéfka oddělení Magellan Billet, stejná politická situace. Je to něco, co čtenáři pomáhá vytvořit si ten svět v hlavě. I díky tomu v něm příběhy a postavy ladně plynou. Všechno je tak reálné, že vztah Alle a Toma je čtenáři tak blízký, že doufá, že by si všechno mohli vyříkat. Především na jejich vztahu-nevztahu stojí příběh, který se odehrává po celém světě.

Přestože má kniha přes čtyři sta stránek, čte se jedním dechem. I proto, že postavy nejsou jen kladné nebo záporné. Jsou opravdové, se svými špatnými i dobrými vlastnostmi. I když musím smeknou imaginární klobouk, protože Zachariáš Simon je jedna z nejodpornějších postav, o jaké jsem kdy četla. Nejde o nějakou morbidnost, ale spíše o fanatičnost, o touhu změnit svět tak, jak chce aby vypadal. Myslím, že agent pana Berryho může být spokojen, jeho přání bylo vyslyšeno do posledního písmene. :-) I ostatní postavy jsou postavy se vším, co člověka utváří.

Kam až dovede hledání Toma Sagana, Alle, Simona a Béneho to si musíte přečíst. Nicméně všichni objeví něco, co jejich životy do značné míry změní.

"Jak jste ty věci přestěhoval? Vždyť menora, obětní stůl a trumpety musejí být těžké."
"Jsou, ale pomáhalo mi několik lidí. Moje žena a pár dalších - samí čestní lidé, kterým se dá věřit. Odnesli jsme je z jeskyně, kde byly uloženy, a lodí jsme je po řece dopravili do jiné. Tam jsem našel svého vlastního golema, aby mi pomohl hlídat. Pozoruhodného. Vím, že si myslíš, že golemové neexistují. Ale ujišťuji tě, že ano."
....
Přijíždějí sem z celého světa," poznamenal Berlinger. "Občas si říkám, co si asi z toho zážitku odnášejí."
"Že být Židem je nebezpečné."