pátek 16. listopadu 2012

RC Review: Tvůj stín

Tvůj stín - XO
Autor – Jeffery Deaver
Počet stran – 477
Nakladatelství – DOMINO

Někteří fanoušci jsou ochotni pro své idoly i vraždit Pro Kayleigh Towne, krásnou a úspěšnou zpěvačku, to byla jen rutinní odpověď nadšenému fanouškovi. Pro Edwina Sharpa byl její mail nezpochybnitelným důkazem, že ho Kayleigh miluje. Ano, oni dva jsou spřízněné duše a na tom nic nezmění ani výhrůžné dopisy od jejích právníků, ani předběžná opatření soudu. Edwin o její lásce nepochybuje. A nepochybuje tudíž ani o tom, že svůj poslední hit nazvaný Tvůj stín napsala jen a jen pro něj.

Třetí volné pokračování detektivního příběhu s Kathryn Dance – expertkou na kinezii. I když v tomto případě bude kinezie v popředí jen minimálně, i když sehraje svou roli. V hlavní roli bude tentokrát Kathrynina přítelkyně a country zpěvačka Kayleigh. Ta se chystá na koncert ve svém rodném městě Fresnu, jenže je jí v patách někdo, kdo chce mít Kayleigh jen a jen pro sebe a neštítí se vůbec ničeho – ani vraždit.

Kayleigh se setkává s Kathryn ve Fresně, když se agentka vydala během dovolené nahrát několik skladeb hispánských hudebníků pro svou internetovou stránku. Během jejich setkání jsou konfrontováni s mužem, který Kayleigh bezmezně miluje a je přesvědčený, že ona miluje jeho. O pár hodin později je v hudebním sále nalezen mrtvý člen zpěvaččina týmu Bobby. Policie se domnívá, že to byla pouhá nešťastná náhoda, ale do vyšetřování se i před značnou nevoli místní policejní složky pouští Kathryn. Podle všeho to nebyla jen tak nějaká náhoda, ale jednoznačně souvisí s stalkerem Edwinem a první slokou písně „Tvůj stín“, kterou někdo Kayleigh přehrál. Postupně se vztahy mezi ní a hlavním detektivem P.K. Madiganam zlepšují, a tak spojí síly a své znalosti, aby vypátrali kdo za tím stojí. Ale útočník se neuchýlil jen k jedné vraždě a znovu přehrál část písně.

Do případu se na krátko zapojí i další Deaverova postava, resp. postavy – Lincoln Rhyme a Amelie Saschová. Pro Lincolna je to opravdu rovnocenný soupeř, protože pachatel, nebo pachatelé jsou velice chytří a zanechávají za sebou jen minimum stop. Pro Kathryn je to naopak velice obtížný případ z hlediska kinezie, jelikož „čtení“ samotného Edwina, i když spolupracuje, je prakticky nemožné. Jak sama říká, kinezie hodnotí stres a jak na člověka působí a mění jeho chování v závislosti na lži a člověk přesvědčený o pravdě takové pocity téměř nezažívá. Na scéně se objevuje přitom hned několik podezřelých a vyšetřovatele zahání do kouta pravý pachatel, který postupně odstavuje jednoho policistu po druhém. Ve chvíli, kdy už to vypadá, že podezřelého mají je najednou pryč a důkazy ukazují na někoho jiného. Do případu se zamotá i kongresman Davis, Kayleighin producent Barry a další, kteří nejspíš byly ve špatnou dobu na špatném místě.

Jak je pro Jefferyho Deavera typické, nechá čtenáře nahlédnout jen tam, kam on chce a vy přitom máte pocit, že víte všechno, vidíte všechno. A ačkoliv máte pachatele přímo před nosem, prostě vám uniká nějaká maličkost, díky které je to zamotanější a zamotanější. Autor nechává své postavy chybovat, což považuji za velice sympatické, protože jsou postavy hodně lidské a uvěřitelné. A to nejen co se týče řešení případu, ale i jejich osobního života.

Jeffery Deaver zasadil příběh do hudebního prostředí protkaného písněmi a vším tím, co s hudebním průmyslem souvisí. Unikátní na této knize je také fakt, že k ní vyšlo CD s písněmi, které napsal sám autor. Je to jako by příběh nekončil knihou, ale pokračoval pokaždé, kdy si pustíte tyto písně. Autor je schopný zasadit příběh kamkoliv a udělat ho napínavým, čtivým, zároveň zábavným a úsměvným. I když je pro mne Jeffery Deaver jednička vždy na jeho knihy nahlížím jako na něco nového a snažím se být nezaujatá. Přesto musím říct, že Tvůj stín je opravdu velice povedená kniha a bude se líbit snad každému, kdo má rád napětí, hudbu, a kdo chce trochu zaměstnat své mozkové závity.

Velice děkuji nakladatelství DOMINO za poskytnutí recenzního výtisku.

Nevím, jestli bude pokračovat podle téhle písně, nebo si najde nějakou jinou. Nebo jestli se toho nápadu úplně vzdá.“
Kayleigh si sundala brýle a očistila si je do košile. „Já se vsadím, že půjde podle téhle písně. Pokládá ,Tvůj stín' za nejlepší skladbu, která kdy byla napsána.“