středa 28. listopadu 2012

RC Review: Závod se smrtí

Závod se smrtí - The Contract
Autor – Brett Hoffmann
Počet stran – 328
Nakladatelství – Fragment

Konzultanti z Wall Street Stella Sartori a Jack Rogers jsou vysláni do Milána, aby prověřili finanční ztráty jedné z nejvlivnějších rodin. Dědic celého impéria zemřel při záhadné explozi letadla, od té doby peníze z jejich konta mizí. Brzy se ukáže, že nepůjde o obyčejnou finanční analýzu.
Stella a Jack jsou v nebezpečí života. Proč musel zemřít novinář, který pořídil záznam výbuchu? Kdo odposlouchává telefonáty? Byla smrt člena rodiny Aretinů tragická nehoda, nebo chladnokrevná vražda?
Začíná hra o život a neúspěch znamená jistou smrt...

Smrtící příběh z prostředí velkých peněz, moci, dávné rodinné historie a formule jedna. V jedné větě shrnuté hlavní téma celého příběhu. Přestože se může zdát, že to bude poklidné vyprávění, opak je pravdou. Protože obyčejná finanční analýza se zvrtne v boj o holý život.

Jack a Stella, američtí finanční konzultanti, přijíždějí do Itálie, aby pro svého velkého klienta připravili velice diskrétně provedenou analýzu rizika stálého klienta – rodiny Aretino. Pro oba je to příležitost ukázat se i na evropském trhu a možnost získat další klientelu. Bohužel Jackova všetečnost je zavede k tajemnému záznamu výbuchu letadla Aretino, pro který je někdo ochotný dál vraždit. Naopak Stella se stává miláčkem Itálie a především mladšího syna hraběte Aretino – Alexe. A okamžik, kdy leží Stella v šoku pod tělem právě zastřeleného politika, jim nedává prostor být neviditelní. V tu chvíli je jim ale jasné, že tady nejde někdo jen po krku Aretinům, ale i jim, a že buď vezmou nohy na ramena a odjedou zpět do USA, nebo začnou kopat hlouběji.

Hledání pravdy zavede Stellu a Jacka na rozmanitá místa – žhnoucí Itálii, historickou Maltu, benzínem nasáknutou závodní dráhu Grand Prix Monte Carlo. Toto působivé prostředí se stane dějištěm několika klíčových situací i spouštěčem Stellina šestého smyslu. Pro Jacka jsou závody formule jedna místem, kam se chtěl vždycky podívat, a díky kterému by se mu snad mohlo povést vytěsnit z hlavy myšlenky na zpackaný pokus o posunutí vztahu se Stellou dál. Bohužel člověk, který jeho i Stellu málem zastřelil při snaze získat záznam výbuchu letatla, není daleko. Muže jménem Kurt Bauer, nájemný vrah, který se neštítí ničeho a jehož vraždy vždy vypadají jako nehody. Politování hodné nehody, ale stále jen nehody bez cizího zavinění. A když v ničeho nic začnou umírat následníci Maltézských rytířů, získává Stella pocit, že za výbuchem leatdla Aretino nebyla rivalita na ekonomickém trhu, ale něco jiného.

Přes nevyslovený nesouhlas hlavy rodiny Aretino, hraběte Charlese, začne Jack a Stella šťourat hlouběji. Což je přivádí na různorodé stopy, které zprvu vypadají bezvýznamně. Postupem času získávají obraz spiknutí, za kterým musí stát někdo ze samotné rodiny. Ale kdo by byl tak chladnokrevný, aby zavraždil členy vlastní rodiny? Stella odmítá věřit, že by v tom měl prsty Alex a Jack naopak nesouhlasí, že by takový mohl být Jimmy, starší z bratrů Aretino a kněz. Mezi vyprávěním se zdánlivě zmateně objevují kapitoly s vraždami, které nejsou nijak komentovány ani vysvětleny. Takže si říkáte: "To tam opravdu právě zabili kněze ve vaně a nic se dál dít nebude?" Nakonec vysvětlení dostanete, ale myslím, že zapracování těchto úseků bylo nedotažené, i když mělo budit dojem akčnosti.

Kniha je zajímavá především svým prostředím. Autor umně vykreslil nádhernou historickou Maltu i zákulisí formule jedna. To všechno tak, že postavy v prostředí byly skutečné a uvěřitelné. Přesto první polovina neměla až takový spád jaký bych od knihy čekala. Naopak od druhé poloviny nabral děj spád a já jsem hltala písmenka jako divá. Musím vyzdvihnout to, jak dokázal autor skrýt mozek celé operace, toho, kdo za tím vším stál. Z útržků komunikace s "kumpány" totiž nebylo vůbec jasné, zda je to muž nebo žena a jak vysoko na žebříčku stojí.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství FRAGMENT.

DÁVEJ SI POZOR NA PUSU!
Papírek psaný Stellinou rukou byl přilepený na stěně hned u vchodových dveří, Jack na něj zíral, překvapený naléhavostí jeho sdělení. Pořád cítil v hlavě alkohol a nebyl si ani jistý, jestli už je Stella doma.