Review: Vdovin průvodce sexem a randěním

Originální název - The Widow's Guide to Sex and Dating
Autor -  Carole Radziwill
Překlad - Jaroslava Novotná
Počet stran - 288
Nakladatelství - Jota

Když je vám dvaatřicet, život máte před sebou. Tak jako Claire, která žije spokojený život vedle manžela, uznávaného sexuologa a spisovatele. A tenhle stereotyp změní jediný moment – padající socha Kráčející muž od Giacomettiho. Tenhle kus bronzu zamává Claiřiným životem a ona je nucena se světu postavit nikoliv jako Charlieho manželka, ale jako vdova. A cesta to není jednoduchá.

Charlie zastával názor, že láska a sex nejdou dohromady. Jeho aférky byly veřejným tajemstvím, přesto Claire věděla, že ji její manžel miluje. Sice byl o nějakou tu řádku let starší, ale co na tom. Jenže pak ho náhle zabije bronzová socha, která shodou okolností byla padělek a měla být omluvou za další nevěru jistého muže jisté ženě. A tak, když si tam Charlie vykračuje, spokojeně po raním sexu, všechny tyhle střípky se spojí dohromady a on se ocitá mrtvý na chodníku New Yorku. Pro Claire je to rána a pořádně netuší, jak se s nálepkou „vdova“ vyrovnat.

Ze závěti se dozvídá, že by to měla být zrovna ona, která by měla dopsat Charlieho další knihu. Materiálu není mnoho a vypadá to, že by knihu vlastně měla celou napsat. Sice toužila být spisovatelkou, ale po boku svého muže plnila jen roli milé krásné manželky. Teď se ocitá mezi lidmi, které nezná, kterým nerozumí a vedle známého herce, o kterém by měla napsat knihu. Všechno je to bláznivé. Jack Huxley je přitažlivý muž, dokáže si každou ženu získat, je on něm známo, že se nechce vázat. Jenže Claire si nedává pozor. Všechno nakonec ale může dopadnout úplně jinak.

Claire by mohla být sympatickou hlavní hrdinkou. Když vezmeme v potaz, že se vdala příliš mladá, nezkušená, vzala si dominantního narcistního sebestředného a úspěšného muže a byla nucena pustit k vodě své spisovatelské plány i touhu se prosadit jinak. Jenže Claire je neskutečně nudná, ufňukaná, zbohatlická panička, která neví co se svým životem. Svůj čas dělí mezi psycholožku, psychologa, griota, botanomanku, permanentně nalitou kamarádku a GBF (gay best friend). A samozřejmě rozjímáním nad tím, co by bylo kdyby…  A pak se na scéně objeví onen herec Jack Huxley. Vrcholem bylo, že se tahle dospělá ženská chovala jako patnáctiletá puberťačka. Jestli čekala seriálový happy-end, to nevím. Totálně mě ale rozladila tím, když se složila z toho, že si nedokáže vybrat kafe ve Starbucks, jako by žila až do teď v jeskyni.

Když jsem se pouštěla do téhle knihy, čekala jsem, že to bude něco vtipného. Trocha černého humoru, možná bláznivé pokusy o návrat do single života, ale hlavně lehkost. Bohužel musím říct, že jediné, kdy jsem se docela bavila, ne že by tahle část byla vtipná, bylo posledních asi deset stran. Jakoby autorka změnila styl vyprávění, dala tomu šťávu a pak puf, konec. Musím říct, že námět byl skvělý a některé momenty a zápletky nebyly špatné, ale měla jsem neodbytný pocit, že každou chvíli děj vypráví někdo jiný. Nezávislý pozorovatel, Claire, a další a další postavy.

Rozhodně nechci tvrdit, že je to špatně napsaná kniha. Za sebe ale musím říct, že jsem skutečně při jejím čtení trpěla. Pořád jsem doufala, že se to nějak zlepší, ale celé to bylo povrchní a neskutečně nudné. Pokud se do Vdovina průvodce sexem a randěním chcete pustit, snad se vám bude líbit a sedne vám. Já bohužel byla hodně zklamaná.

Nyní se krátce zastavíme, abychom si všechno zrekapitulovali. Charlie Byrne, Claiřin manžel, spisovatel, sexuolog a obecně známá osoba, je už pět měsíců mrtvý a vdova si není jistá, co má dělat dál. Nevíme, zda Claire Byrneová nacházela u svého manžela sexuální uspokojení, i když mnohé nasvědčuje tomu, že nikoliv.