pátek 19. června 2015

Temné kouty na filmovém plátně

Gillian Flynn, to je autorka knih se specifickým literárním stylem. A nejen to. Této autorce se podařilo své knihy dostat na filmová plátna. První z nich byla Zmizelá, teď se tak stalo i u knihy Temné kouty. O tomto film vám teď něco povím. Stojí za to jít do kina?

Film Temné kouty je příběh ženy, která jako jediná přežila masakr své rodiny, kterou měl vyvraždit její tehdy šestnáctiletý bratr Ben. Ubohá malá Libby získala na soucitu společnosti balík peněz, ten ale nebyl bezedný, a tak stojí před rozhodnutím. Pustit se do hledání "pravdy", za které by dostala zaplaceno, nebo nechat bratra ve vězení a žít dál? Na film jsem šla bez většího očekávání. Především proto, že jsem knihu nečetla. Doma ji mám už od jejího prvního vydání, ale nedostala jsem se k ní. Jen jsem v ní trochu listovala a přečetla několik prvních stránek. Byla jsem tedy otevřena všemu.


Hlavní postavu Libby Day ztvárnila Charlize Theron. Tato herečka mi připadala jako správná volba, jelikož jsme ji viděla v několika filmech, kde hrála buď něžné jemné krásky, nebo naopak trochu psychopatické ženy. Libby je rozpolcená žena, žijící z minulosti, na kterou nechce vzpomínat, ale ze které je ochotna vytřískat další a další peníze. Myslím, že Theron odvedla dobrou práci. Stejně tak herec Corey Stoll, který ztvárnil Libbyina bratra, v jehož pohledu byla oddanost, odpuštění i křivda. V části děje, který se odehrával v současnosti, se objevuje i postava Lylea (Nicholas Hoult), který zatáhne Libby zpět do toho dne, kdy se masakr stal. Peníze, které jí nabídne, jsou pro ni více než lákavé, takže se pouští do vzpomínání a hledání těch, kteří by jí mohli něco říci.

Druhou částí děje jsou dny těsně před osudnou nocí. Hlavní postavou zde je Ben, ztvárněný Tyem Sheridanam. Chlapec je ve věku, kdy je všechno okolo trapné a mít starší kamarády je prostě cool. Nehledě na to, že se mu povedlo přivést do jiného stavu přítelkyni o které nikdo neví. Diondru hraje Chloë Grace Moretz. Úseky, kde jsou oni dva jsou plné napětí a posouvají děj kupředu. Veliký kontrast je mezi Benovou naivností a Diondřinou šíleností. Důvodem mohou být i drogy, které jsou na denním pořádku a fascinace satanismem. Celou rozporuplnou atmosféru doplňuje izolované prostředí rodinné farmy Dayových. Oproti ději v současnosti je postava Libby v pozadí, nicméně je zde patrný vřelý a láskyplný vztah právě mezi Libby a Benem. Pojítkem v současnosti i minulosti je postava matky Patty Day. Především na ní je patrný rozdíl v dobách, ve kterých se příběh odehrává. Té módy si nedalo nevšimnout.

Co se týče děje jako takového, připadalo mi, jako by tam chyběla spousta scén, které by vysvětlovaly některé aspekty Libbyina života. Čeho prvního jsem si všimla byla kleptomanie. Hned v první scéně totiž Libby ukradne solničku, a pak znovu, propisku a další a další drobnosti.Proč něco takového ale dělá, to se nikde nevysvětluje. Je možné, že jsem to jen třeba nepochopila. Protože až u psaní této recenze mi došlo hned několik drobností. Například dívčí jména v Benově deníku. Co mi pořád nesedí je stáří některých postav a chronologie.

U každého filmu je rozhodující i hudba. Ale musím se přiznat, že tady ani netuším, kdy hrála nějaká hudba. Předpokládám, že samostatný soundtrack asi nebude. Sem tam se tam mihla nějaká metalová hudba, která byla součástí Benova dospívání, ale jinak opravdu nevím.

Nicméně film jako takový špatný není a možná by stálo za to podívat se na něho znovu. Zatím nemám srovnání s knižní předlohou, ale v tomto případě to může být jen dobře. Co jsem stihla pochytit, spousta děje se na plátno nedostala, takže při čtení to bude obohacující.

Chystáte se na Temné kouty do kina, nebo už jste byli?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Hlavně slušně :)