pondělí 12. listopadu 2012

RC Review: Zítra začnu nový život!

Zítra začnu nový život! - Demain j'arrête!
Autor – Gilles Legardinier
Počet stran – 320
Nakladatelství – DOMINO

Julie Tournellová je téměř třicetiletá Pařížanka, která ještě stále hledá muže svých snů. Práci bankovní úřednice považuje za dočasný omyl a šeď jednotlivých dnů jí zpestřují jen trapasy a maléry, do nichž se s větší či menší měrou vlastního přičinění neustále dostává.
Radikální změna v Juliině životě přijde zároveň s novou cedulkou na poštovní schránce v jejím domě. Ricardo Patatras… Sice nového souseda ještě ani neviděla, ale přesto se rozhodne konat. Vždyť co kdyby byl právě on ten pravý? Plna neopodstatněných nadějí udělá Julie celou řadu věcí, od nichž by rozumná žena upustila už ve chvíli, kdy ji napadnou. Záměrně si zničí počítač a pije nenáviděné kafe, jen aby byl v její blízkosti – a také aby zanedlouho zjistila, že Ricardo je muž snad až příliš dokonalý na to, aby vůbec existoval.

Gilles Legardinier je muž (ano, muž!), který napsal tuto knihu. Knihu, která vypráví příběh osmadvacetileté Julie - bláznivě oddané dívky.  Tuhle holku si snad každý čtenář musí zamilovat. Už jen proto, že se každý z nás někdy dopustil ztřeštěnosti, neuvážené věci, která rozhýbala věci trochu jiným směrem, než jsme měli původně v plánu.

Julie žije v malém bytě, v ulici a domě, kde se všichni tak nějak znají, vzájemně jsou propojeni, a tak když se do jejího domu nastěhuje nový nájemník, stává se z Julie „špionka“ odhodlaná zjistit, kdo je Ricardo Patatras. A nebyla by to ona, kdyby se nedostávala do nezávidění hodných situací. První setkání není zrovna okouzlující. No řekněte, co byste si mysleli, kdybyste našli někoho s rukou ve vaší schránce? A to není jediná katastrofa, se kterou se musí Julie vypořádat. Cesta za Ricovým srdcem je dlážděna nejednou bláznivou situací a především je proložena ironickými poznámkami Juliina podvědomí.

Všechny ty malé krůčky, které k sobě Julie a Ric dělají, jsou tak roztomilé a přitom neuvěřitelně reálné. Julie si je vědoma toho, že Ric k ní pravděpodobně nechová stejné city jako ona k němu, ale je rozhodnuta ho získat. Ale kam Ric stále běhá s batohem na zádech? Proč o sobě a o své minulosti nemluví? A proč má Julie pocit, jako by chystal něco, co zatřese nejen jeho životem, ale i jejím? Dá se říct, že všechno je propojeno se vším. Ric svou přítomností v  jejím životě odpálil nálož změn – změna práce a náhledu na život.

Nevěřila bych, že se u téhle knihy budu tolik bavit. Ano, ukázka byla hodně vtipná, ale hodně jsem přemýšlela nad tím, jak se s příběhem takovéto holky vypořádal autor. A věřte mi, vypořádal se s tím bravurně. Jen stále nechápu, jak dokáže do nás žen tak vidět. To přeci není možné, aby věděl, co se v nás odehrává, když chceme ulovit muže svých snů, když se nám to nedaří, když jsme na dně ze všech ma skrz.

"Tak trochu. Už jsem vyrobila seznam."
Usměje se.
"Ty jsi opravdu úžasná ženská."