neděle 23. prosince 2012

Posuď knihu podle obalu #37


Nedělní meme od SYKI @Knižní doupě

Vánoční koleda – The Christmas Carol
Autor – Charles Dickens
Počet stran - 104
Vydáno – 1843
Nakladatelství – xxx
Anotace

Klasická povídka zavádí čtenáře do staré Anglie v období vánočních svátků. Jejím hrdinou je známý lakomec a nemilosrdný lichvář, kterého se snaží napravit tři hodní duchové. Ti mu předvádějí smutné obrazy jeho minulosti, současnosti i budoucnosti, a díky jejich zásahu se krutý lakomec změní v milého a laskavého člověka.

Obálka

Po opravdu dlouhé době přidávám opět meme od SYKI „Posuď knihu podle obalu“. A protože zítra jsou Vánoce a všichni kromě počasí jsme tak hezky naladěni na tu slavnostní atmosféru, vybrala jsem knihu, která se k tomuto období hodí nejvíce. Dickensova Vánoční koleda. Tento díl bude trochu netradiční, protože se jedná o velice starou knihu, našla jsem spoustu krásný starožitných kousků, ke kterým mám úctu a netroufám si kritizovat to, jak vypadají. A tak vám je tady ukážu, něco málo řeknu a bude to.

Jako první tu máme hned dvě verze české obálky. Mě osobně se víc líbí ta na pravé straně. Obálka je z roku 1953, vypadá tradičně a to se mi zamlouvá. Naopak horní obálka je na můj vkus až moc moderní. Není špatná, to vůbec ne. Souvisí s dějem, není křiklavá ani kýčovitá, ale i tak mi nesedí. Nejspíš to bude barvou, protože nějakým nevysvětlitelným důvodem ve mě tenhle odstín vzbuzuje odpor. I když se mi líbí odtikávající hodiny, to se ilustrátorovi opravdu povedlo. Ona i tak krajina je zajímavá. Pro mě celkový dojem prostě kazí ta barevná kombinace, ale jinak jsou obě pěkné.

Teď zabrousíme do novodobých obálek. Tahle obálka je avizovaná k připravované edici a snad měla být použita u audio verze. Mám ráda moderní obálky, ale tohle je i na mě moc. No řekněte, není to divná obálka? Je to jakýsi abstraktní pokus o modernu, nebo já nevím. Jednoduše se mi ta obálka vůbec nelíbí. Pravá strana ještě ano, duch vypadá zajímavě, řetězy kolem jsou trefné, i název knihy má moc pěkný font i barvu, ale zbytek je úplně mimo moje chápání. Já věřím, že se najde mnoho lidí, kteří by sáhli raději po moderním vzhledu, ale tohle není podle mě ani moderní, ale nevkusné. Ale nikomu to neberu. Naštěstí tohle meme je i o mém vlastním názoru, takže ten jste si přečetli. ;)

Tady máme další letošní obálku. A je vidět, že ji lze udělat s vkusem a to i když je vydávána v tomto století. Na tomhle obrázku se mi líbí jednoduchost i jemné nevýrazné barvy. Přesně takhle bych si nějak představovala, že by mohla původní obálka vypadat. Jediné co se mi opravdu nelíbí - název nakladatelství - respektive obrázek psa. To celé úplně kazí dojem z jinak moc pěkné obálky. Bohužel to není ojedinělý případ, ale stává se to v poslední době docela často, že mají nakladatelství všemožné značky, které cpou na přední stranu. Dokud je to decentní vůbec mi to nevadí, ale tohle je příšerné.

Když už jsem mluvila o značkách nakladatelství, tady je další příklad toho, jak se to dá udělat. Kupodivu mi tučňáček tohoto nakladatelství až tak moc nevadí. Samotná obálka je hodně jednoduchá, strohá, dalo by se říct. Asi je to další extrém, protože s touhle povídkou by se dala dělat kouzla. Někdo se asi držel pořekadla: "V jednoduchosti je krása". Což je sice pravda, ale občas by nebylo na škodu něco přidat. Být trochu víc kreativní. Už jen proto, že potom logo až moc vyčnívá. Ale líbí se mi barvy i zvolené písmo. A buďme upřímní, mohlo by to být mnohem horší. Tady se prostě nepouštěli do experimentů.

Teď bych ráda poukázala na to, že i pěkné obálky se dají najít. Tahle se mi opravdu moc líbí. Evokuje ve mě představu starého zasněženého Londýna a pocit, že je všechno možné, snad i zázraky. Nejvíc ze všeho se mi ale líbí písmo. Je opravdu krásné, honosné a slavnostní. Zkrátka takové, jaké by mělo být. Ač se jedná o letošní vydání, vypadá, že by mohla být klidně vydána před padesáti lety. Oceňuji, že ač je i tady na přední straně název nakladatelství, nijak se netluče s celkem. Naopak ho doplňuje. I když bych si odpustila "includes reading group guide" na přední straně a vložila ho třeba tu zadní.

Vybrala jsem několik dalších z letošního roku jen tak pro představu, co všechno letos vyšlo.

Jako další jsem si připravila loňskou verzi obálky. Už teď mám dojem, že jen a jen kritizuji, ale tohle je prostě a jednoduše strašné. Mám ráda abstraktní malbu, je to to jediné co sama zvládám, ale použít to jako cover k této knize by mě v životě nenapadlo. Natož pak takové šílené barevné kombinace v jakési ohavné harmonii se strohým textem. Za prvé, kdybych tohle někde viděla, nešla bych se ani podívat co je to za knihu, za druhé, kdybych ji měla číst musela bych jí obalit alespoň do novin. Za takovou obálku bych se v metru styděla. Řekla bych, že tohle je vrchol nevkusu.

A konečně se podíváme na trochu historické kousky. Alespoň doufám, že jsem nebyla oklamána internetem :) První várka bude z let 1983, 1979 1973, 1971 a 1970. Z těchto zástupců se mi nejvíce líbí prostřední z roku 1973. Ale musím říct, že každá obálka má něco do sebe.


Další várka bude z let 1963, 1961, 1960, 1951, 1950. Opět se mi nejvíce líbí prostřední obálka. Připomíná mi staré pohádky co jsem měla doma a rodiče mi je před spaním četli. Velká krásná ozdobná písmena.


Teď zabrousíme ještě hlouběji do minulosti a podíváme se na tři obálky, a to z let 1938, 1923, 1915. Řekla bych, že jsou to opravdu krásné a zajímavé kousky. Ta z roku 1938 mi připomíná barokní obrazy.


Jako poslední jsem si nechala obálky, u kterých jsem nezjistila z jakého roku jsou plus italskou verzi, která se mi moc líbila. Když to vezmu zleva, první motiv se objevuje u mnoha verzí, jak z různých let, tak v různých jazycích. Druhá je prostě a jednoduše nádherná. Když bych měla srovnat všechny, vyhrála by to zrovna tahle. Třetí obálka patří k těm modernějším. Čtvrtá je na motivy Disney filmového zpracování. A poslední je zmiňovaná italská verze.


Doufám, že se Vám tento díl meme líbil a našli jste si svou no.1 Vánoční koledy.

1 komentář:

  1. Všechny obálky mají svá kouzla a ke knize se hodí :) Ale nejvíc se mi líbí asi stejná jako Tobě :)

    OdpovědětVymazat

Hlavně slušně :)