ARC Review: Království nevinnosti

Království nevinnosti - The Kingdom of  Childhood
Autor – Rebecca Coleman
Počet stran – 312
Vydáno – 2013
Nakladatelství – Ikar

Svět, jak jej ukazuje waldorfské školství, je nezkažený a čistý a každému nabízí nespočet příležitostí pro osobní rozvoj. Judy MacFarlandová této myšlence zasvětila život, šťastná však není – manžel, závislý na lécích, jí ignoruje, se synem se jen hádá a vztahy s dcerou nejsou o mnoho lepší. Když se ve škole objeví šestnáctiletý Zach Patterson, zahlédne citově vyprahlá Judy odlesk chlapce, kterého jako dítě milovala. A protože přitahuje i ona jeho, je zralá žena ochotná rázem zapomenout na všechny zásady, kterými se doposud řídila. Věřila jim však někdy doopravdy? Skandál na sebe každopádně nenechá dlouho čekat…

Království nevinnosti, kniha, která rozpoutala bouřlivou debatu. A proč? Podle mého názoru to není ani tím, o čem je, ale hlavně tím, jak je napsaná. Teď ale zpět k tomu o čem vlastně kniha je. Příběh začíná v Německu, kam se malá Judy odstěhovala se svými rodiči. Navštěvovala základní školu waldorfského typu a cosi z té doby v ní zůstalo zakořeněné do dospělosti, kdy na takové škole učí ve školce. Judy je lehce po čtyřicítce, má dospělou dceru na vysoké škole, syna v posledním ročníku waldorfské školy a manžela, který na ni nemá čas. Nebo jak se zdá, si ten čas nechce udělat. A tak, když je požádána, aby dělala o víkendu dozor nad novým žákem, souhlasí. Zachovi je šestnáct, je tichý, štíhlý a pro Judy má neuvěřitelné kouzlo. Připomíná jí chlapce z dětství, kdy byl on jediné stéblo nad hladinou jejího života.

I když si Judy uvědomuje, že je to, co cítí špatné, neodolá. A když ji Zach ve stísněném prostoru dětského domku na hraní políbí, ztratí všechny zábrany. Z nevinného polibku se postupem času stává něco, co zpočátku oba naplňuje. Judy si připadá žádaná a sex se Zachem je něco nového a překvapivě úžasného. Zach má pocit, že má všechno ve svých rukách, stačí říct a Judy je jeho. Ač se oba snaží svou vzájemnou vášeň utajit, není to tak nenápadné, jak si myslí. A tak na Zacha zatlačí jeho spolužák s tím, že by toho měl okamžitě nechat, než na to někdo jiný přijde. Vycouvat z toho všeho ale nebude tak snadné. To, co vypadalo jako neškodný románek, se změní v boj o vlastní svobodu.

Autorka dokázala neuvěřitelné. Dokázala vás donutit sympatizovat s tímhle nevyrovnaným vztahem. Přesto, že je vám jasné, že je to nelegální a do posledního detailu špatné. Také nenápadně vyplouvají na povrch věci z Judyina života, díky kterým si uvědomíte, že to asi nebude jen poblázněná učitelka. Že je v jejím životě mnohem víc temných míst, o kterých ona sama asi ani neví.

V první chvíli jsem si říkala, že to bude obyčejný román o vztahu učitelka – žák, ale pravdou je, že je to neskutečně perfektně napsaný příběh, který má hloubku. Vyprávění se střídá z pohledu Judy v současnosti, z pohledu Zacha a záblesky z Judyina dětství. V jednu chvíli jsem si říkala, že asi nejsem normální, když Zachovi s Judy fandím. Ano, i když jsem si uvědomovala, že to nemůže fungovat, nějak jsem podvědomě doufala, že třeba, možná, snad… To jak autorka dávkuje záblesky z minulosti i rozhovory mezi Judy a jejím manželem vám umožní, získat odstup a vidět věci, které až dosud vidět nebyly. O to zajímavější je vyvrcholení celého příběhu.

Velice děkuji nakladatelství Ikar za poskytnutí recenzního výtisku.

"Ale no tak, buď trochu kreativní," pobízela jsem ho. "Tohle je předměstí. Parkovišť jsou tady fůry."
"Někdo nás přistihne."