neděle 30. prosince 2012

Review: Osudová cesta

Osudová cesta – Fatal Voyage
Autor – Kathy Reichs
Počet stran - 448
Nakladatelství – BBart

Let běžnou linkou se pro osmdesát lidí stal osudovou cestou – letadlo se z neznámých příčin zřítilo do horské oblasti v Severní Karolíně. Nikdo nepřežil. Kvůli komu z cestujících k tragédii došlo – kvůli radikálovi ze Srí Lanky, manželce pojištěné na dva miliony, nebo snad důležitému svědkovi ve válce gangů? Mimořádně složité vyšetřování je teprve na začátku a na místo doráží i Temperance Brennanová, aby pomohla s identifikací obětí. Jaké je ale její překvapení, když objeví nohu, která nepatří žádnému z pasažérů…

Kdo někdy četl něco od Kathy Reichs ví, co očekávat. Její knihy jsou zárukou kvalitní, napínavé i zábavné četby. Osudová cesta patří k těm starším románům, ale má pořád svůj styl a hlavně napínavost, kterou každý čtenář ocení.

Temperance Brennan je po cestě na dovolenou odvolána k tragické havárii letadla. V tu chvíli netuší, že nepůjde jen o oběti z osudného letu, ale i o obyvatele Bryson City. Jak je v jejím zvyku, strká hlavu tam, kam nemá, což se nelíbí těm, na které by mohla vyhrabat špínu. Takže se malebná krajina hor stává dějištěm obvinění z neetického chování, krádeží a také dalších vražd. Nebyla by to ale Tempe, kdyby si to nechala líbit, a tak se mají její protivníci na co těšit. Vybrali si totiž mnohem silnější "oběť" než si mysleli.

Do vyšetřování se zapojuje i lieutenant-détective, section de crimes contre la personne Sûreté du Québec. Uhrančivý kanadský detektiv Andrew Ryan, se kterým má Tempe nedořešenou záležitost. Takže jí jeho přítomnost nepřidává na klidu. Ba naopak, protože se Ryan chová jako by se nic nedělo, jako by se viděli před několika dny a ne před několika měsíci. Momentálně je to ale uzavřené téma, protože mezi cestujícími byl i Ryanův parťák Bertrand.I to popohání Temperance k identifikování obětí. Jen jí nejde do hlavy, proč se někdo snaží sabotovat její práci. A nejen na obětech z havárie, ale někdo nechce, aby zjistila komu patří část nohy, kterou objevila v lese a jasně nepatří nikomu z letadla.

Samotný příběh se netočí jen kolem kostí a objetí, ale také kolem osobního života Temperace, která ač nechce, musí se vypořádat s faktem, že je Ryan opět na scéně a do toho se zase objevuje i kladná stránka jejího odloučeného manžela. Oba k Tempe očividně chovají city a je jen na ní, aby se rozhodla jak to bude dál. Situaci ji komplikuje i to, že se jí opět někdo snaží zabít. A nejen ji, ale i její přátele. To ji samozřejmě pohání kupředu a někomu hodně ale hodně dýchá na záda.

I přesto, že námět i celé zpracování je skvělé, řádím tuto knihu k průměru. Už jen proto, že na můj vkus se až dlouho nic nedělo. Bylo to takové vláčné a chvílemi jsem si říkala, že bych snad mohla přeskočit dál. Od poloviny už to bylo lepší, napínavé i zábavné. Bohužel to první polovinu nezachránilo. Vím jak Kathy Reichs píše, takže má i mnohé absolutně úžasné knihy. Přesto jsem ráda, že jsem si ji přečetla.

Nevím jak vy ostatní, ale než mi došlo v jakém "stádiu" vztahu je Tempe a Ryan byla jsem dost zmatená. Opravdu jsem nepochopila, proč u nás ty knihy vycházejí pozpátku. Ale to je jiná věc. Samozřejmě jsem se srovnala, došlo mi jaká kniha byla před a dostala jsem se do toho.

Otočila jsem se jeho směrem k houpačce na verandě. Ryan měl jeden podpatek na balustrádě a zvolna se odrážel dozadu a dopředu, Když zatáhl z cigarety, maličké červené světýlko mu ozářilo obličej.
"Je to jisté?"
"Jako že Madonna přišla o panenství."