RC Review: Mráz přichází z Hradu

Mráz přichází z Hradu
Autor – Michal Viewegh
Počet stran – 352
Vydáno – 2012 (2013)
Vydavatelství – Beta – Dobrovský (Audiotéka)

Krásná makléřka Diana (v nové roli televizní redaktorky) a novinář Marek Konwicki objeví šokující videonahrávku z tajného setkání Václava Klause s Vladimirem Putinem, pražský primátor Bohuslav Svoboda veřejně vyzve na šermířský souboj kmotra Romana Janouška, na pochod homosexuálů a lesbiček Prague Pride se do Prahy s bombou v batohu chystají dva celostátně hledaní neonacisté a transsexuálka Kristýna přináší do redakce MF DNES Supertajnou knihu neboli deník prezidentova záhadně utonuvšího milence.

Svět, do kterého se podaří nahlédnout jen některým. Faleš, přetvářka, lobbing i sex. Tak nějak vypadá naše politické zázemí v knize Michala Viewegha. A že to není jen fikce, vám bude jasné hned od začátku. Některá jména jsou pozměněna, některá zůstala, za některými stejně poznáte o kom autor mluví. A mnohdy to je hodně překvapivé. Nicméně často autor vyslovuje to, o čem se jen můžeme dohadovat.

Máte občas pocit, že političtí činitelé až moc často přecházejí z jedná strany na druhou? Že stačí vyslovit jména některých podnikatelů a politikům se začíná rosit čelo a klepat kolena? Tady se ukazuje, kdo za kým stojí. Kdo komu lidově řečeno "kreje zadek". Jestli je to pouhá fikce, to si musíte ujasnit sami. Ale i tak je to zajímavé a provokativní.

Kniha je členěna do kapitol a dnů a je vyprávěna jako deník. Styl je značně strohý, což může některé čtenáře odradit, ale naopak u audioknihy bych to viděla jako přednost, protože nejsou fakta obalována do "řečiček" a dialogy jsou přímé a trefné. A celou dobu vás nutí přemýšlet nad tím, co se za zdmi Hradu děje. A co si budeme povídat, občas je to hodně zvláštní. O dnes již bývalém prezidentovi si můžete myslet co chcete, v knize možná nebude úplně odpovídat vašim představám, ale i tak vás to donutí se zamyslet nad některými výroky.

Audioknihu namluvil Jiří Dvořák a musím říct, že jeho přednes je perfektní. Vypráví děj velice s citem, přesto dokáže lehce i když zřetelně balancovat a měnit polohy. Oblíbila jsem si ironické a kousavé poznámky, které dávaly celému ději spád i nenápadný humor. Tohle opravdu není moc veselá kniha, ale zato se vám dokáže dostat pod kůži.

Jenže Roman Janoušek už několik přezdívek měl: "Romeš, Voldemort, Mazánek. A každá další by v tom jen dělala zmatek," říkal si. Spokojil se s tím, že začal sbírat samurajské meče. "Takže si tvý průsery shrňme," pronesl zlověstně. Pil čtrnáct hodin v kuse, ale díky kokainu začínal střízlivět, což bylo špatné znamení.Vít Bárta, stále ještě úřadující ministr dopravy věděl co přijde.

Za poskytnutí recenzní audio nahrávky děkuji Audiotéce.