Review: Šifra

Originální název - Code (Virals #3)
Autor - Kathy Reichs, Brendan Reichs
Počet stran - 320
Vydáno - 2013
Nakladatelství - BBart

Hledat kešky je vlastně strašně jednoduché. Pro viráty se ale geocatching stává hrou na život a na smrt. O co Pánovi hry jde a vybral si je cíleně? Tory, Ben, Shelton a Hi jsou odhodláni tomu přijít na kloub a zastavit hrozící zkázu. A aby toho nebylo málo, do Charlestonu se vrací Chance, který toho o nich ví víc, než by měl.

Po poslední úspěšné misi viráti jen tak vegetí a potloukají se po ostrově. Na Loggerheadu, kde je umístěna výzkumná stanice LIRI, by prakticky neměli co dělat, ale jelikož jen díky nim zůstal výzkum v provozu, je jejich přítomnost tolerována. Někomu se to ale stejně nezamlouvá. Hiram si našel novou zábavu, jak zabít čas – geocatching. Nic na tom není, je to jen neškodná hra, hledání „pokladů“ podle souřadnic. A konečně se objevila keška i u nich. Po jejím vykopání jsou ale všichni zmatení. Takhle by to přeci vypadat nemělo. Proč je někdo odkazuje na další místo a o co mu jde? Kdo je Pán hry?

Benovi se podaří rozluštit hádanku a objevit další místo. Místo obyčejné kešky jsou však všichni vtaženi do Hry, která je až moc skutečná. Jediným zmáčknutí tlačítka se ocitají v uzavřeném kruhu a jsou odkázáni jen sami na sebe. A mají jen omezený čas. Výhružky Pána hry bohužel nejsou plané. Všichni si uvědomují, že se zase dostali do pořádného průšvihu. A jejich schopnosti virátů jim tentokrát možná vůbec nepomohou. Problémy se objevují i ve škole. Madison, vůdkyně bohaté partičky se po posledním setkání s Tory bojí. Sama nechápe proč, ale má z ní strach a nikdo jí nerozumí. Až do chvíle než se vrátí Chance z psychiatrické léčebny. Ten má totiž s viráty své vlastní zkušenosti.

Tory se motá mezi hledáním odpovědí a nastalou situací doma. S Kitem si stále zvykají na nesourodé soužití a jejich pohodu narušuje jeho přítelkyně. A jak to tak vypadá, už nebudou jen dva, ale rovnou tři a to se Tory vůbec nezamlouvá. K tomu všemu je nucena si vybrat doprovod na debutantský ples. Když si vybere Jasona, milého, ale bohatého spolužáka, Ben s ní nepromluví. Když řekne Benovi, Jason by se mohl urazit, protože jí vlastně už doprovod v létě sám nabídl. Starost, kterého si zvolit odsouvá ale do pozadí, protože někde tiká bomba a zastavit jí mohou jen viráti.

Třetí díl s Tory a jejími kamarády se odehrává záhy po Pokladu. Všichni mají pocit, že se nemůže stát nic špatného, ale opak je pravdou. Celý příběh je napsán velice napínavě a po malých kousíčcích jsou odkrývány pohnutky těch kterých aktérů. Ať už jde o Pána hry nebo o citové rozpoložení Tory, Jasona a Bena. Odhalení, s jakým Kathy a Brendan Reichs na konci přišli mne posadilo na zadek. Ano, tušila jsem, že se tam nějaké city skrývají, ale že to dopadne až takhle? To vůbec ne. Kniha zároveň nepostrádá humor a nadsázku.

U téhle knihy mě baví především lehkost, s jakou se příběh čte. Ač je primárně určen mladším, je to pro nás starší únik z reality a přitom do velké míry i poučný. Nejen že čtenář zjistí víc o geocatchingu, ale i spoustě dalších věcí, které jsou součástí života, ale vůbec nad nimi nepřemýšlí. Tuhle bláznivou partu dětí jsem si bezmezně zamilovala a už se těším na další díl, protože nutně potřebuji vědět, jak to dopadne. Za sebe bych s klidem dala 95% a těch zbývajících 5 si nechám na další knihy s Tory.