neděle 12. listopadu 2017

Děsivé tajemství starého Hračkáře

„Povím vám příběh o svém dědečkovi.“ Tak Adam Kulakov začíná většinu svých velkých proslovů. Svého dědečka obdivuje a bezmezně miluje, zastává názor, že rodina a rodinná firma na výrobu hraček jsou na prvním místě. Jen tam nezapadají jeho mladičké milenky, které jsou před ostatními důležitě střeženým tajemstvím. Každý v této rodině má tajemství. Velká tajemství.

Arkadij Kulakov za svůj život prožil mnohé. Nacisti mu překazili studium medicíny na Karlově univerzitě a odvezli ho z Prahy do Osvětimi. Hrůzy, které viděl kolem sebe, ho poznamenaly a rozhodly o jeho životě. Jedinou radost, kterou měl a kterou mohl předat dál, byly maličké panenky, které se mu povedlo vyřezávat. Po desítky let vlastní Arkadij velkou firmu na výrobu hraček, tu teď předal svému vnukovi Adamovi. Tajemství, které do firmy ukryl, však začíná prosakovat, protože i to Adamovo se může dostat na veřejnost. Aniž by to oba tušili, jejich činy je ohrožují vzájemně. A mezi nimi stojí Adamova žena Tess.

Román Hračkář je od prvních stránek strhující. Vzájemně se prolínající části současnosti a minulosti z pohledu rodiny Kulakovových a muže, který byl s Arkadijem v Osvětimi, dohromady vytváří neuvěřitelnou směsici pocitů, které se mění s přibývajícími stránkami. To na první pohled krásné a smutné zároveň ukrývá děsivou pravdu. Za zavřenými dveřmi, hluboko schované v účetních knihách, ve vzpomínkách starého pána. Věta „Buď tím, kým chceš být“ zde dostává úplně jiný rozměr. 

Autor Liam Pieper každou postavu propracoval do detailu a nechal jí dostatečný prostor, aby měla možnost oslovit čtenáře. Díky prolínajícím se částem jsem nahlížela na život Tess, Adama, Arkadije z různých úhlů pohledu, z pohledu těch ostatních. V jednu chvíli jsem soucítila s Adamem, který se dostal téměř do slepé uličky, vzápětí jsem ho nenáviděla, protože jsem měla možnost na jeho jednání nahlédnout z pohledu těch, kterým ubližoval, ke kterým se nechoval správně a šel si pouze za svým, přes mrtvoly.

Hračkář je román, který mě opravdu překvapil. Předpokládala jsem jednoduchý příběh, ale toto předčilo veškerá má očekávání. Jedním slovem strhující. Ať už bych vzala jakoukoli část knihy, vždy by se tam našlo něco, co mě dostalo. Nikdo a nic nakonec nebyl, jaký se jevil na počátku knihy. Svým způsobem to je i pochopitelné, protože vývoj příběhu je takový, že chtě nechtě se člověk musí rozhodnout, jak dál. A to rozhodnutí je zásadní. Utéct, zůstat, tvářit se nezúčastněně, vytěžit z toho maximum.

Ze všech knih, které jsem zatím letos přečetla, se Hračkář řadí ke špičkám. Ať už jde o styl, téma nebo zpracování. A za zmínku stojí i krásná obálka.

Originální název - The Toymaker
Autor - Liam Pieper
Překlad - Marek Jakub
Počet stran - 240
Vydáno - 2017
Nakladatelství - Domino 


Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelství Domino

2 komentáře:

  1. Super recenze a knížka vypadá moc zajímavě, asi si ji přečtu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že se ti líbila a věřím, že i kniha se ti bude líbit.
      Až ji přečteš, dej mi vědět své pocity :)

      Vymazat

Hlavně slušně :)