Review: Únos

Originální název - Exposure
Autor - Kathy Reichs & Brendan Reichs
Překlad - Kristýna Kučerová
Počet stran - 382
Nakladatelství - BB art

Tory by byla nejraději neviditelná, jenže případ s Pánem hry je mediálně sledovaný, a tak nemá ani ona, ani její kamarádi, šanci zmizet z radaru zvědavých spolužáků a obyvatel. Problém není jen to, že musí svědčit proti muži, který se jí pokusil zabít, ale i fakt, že s Benem od jeho zatčení nemluvila a je na něj neskutečně naštvaná. Přátelství, smečka , rodina i láska – to musí odsunout do pozadí, protože v Charlestonu se začíná dít něco divného.

Tory, Hiram, Shelton a Ben nejsou jen přáteli a spolužáky, ale společně s Toryiným psem Coopem i smečkou Virátů. Díky laboratorně upravenému parvoviru došlo v jejich DNA ke změnám, kterým zatím sami nerozumí. Ví však, že díky těmto změnám jsou silnější, rychlejší, hbitější, jejich smysly jsou vybuzené na maximum. Poslední dobou však Tory pociťuje cosi jako spojení na jiné úrovni, jenže k tomu by potřebovala mít záblesk a ten nemá. A když už si ho vyvolá, je to silnější, než kdy dřív, co vede k tomu, že je její systém přetížený a Tory kolabuje. I bez virátích schopností je ale rozhodnuta přijít na kloub únosu dvojčat Petera a Lucy a následně i Elly.

Ve čtvrtém románu s hlavní postavou patnáctileté Tory Brennan se děj točí kolem jejich posledního dobrodružství, ale také kolem nevyřešených problémů mutace, záblesků a nebezpečí, které jim všem hrozí. Bývalý spolužák Chance ví víc, než by měl a nechce se vzdát. Přestože se mu všichni snažili vnutit myšlenku, že přichází o rozum, on ví, že Tory i její kamarádi skrývají tajemství, k jehož odhalení mu stačí jen krůček.

Parta se znovu pouští do nebezpečného pátrání, kdy jim hrozí odhalení. Když zmizí dvojčata, objeví se divná karta s Hadonošem. Pátrání však nikam nevede a Tory si připadá bezradná. To, co se kolem ní děje ji ničí. I doma to stojí za prd. Kitova přítelkyně Whitney se k nim po bouři nastěhovala a postupně se začíná zabydlovat, což se Tory vůbec nelíbil. Nejvíc ji ale trápí vztah s Benem. Když s ním naposledy mluvila, svěřil se jí s něčím, s čím si neví rady. Jak má patnáctiletá holka bojovat přívalem ctitelů, když se na to necítí? Všechny pocity a city se na ní valí a ona se snaží se s tím nějak vyrovnat. Kromě Bena je na scéně i spolužák Jason. A k tomu se přidávají problémy se schopnostmi.

Kromě akčních scén, kdy se parta pouští do hledání únosce, se autorská dvojice Kathy Reichs a Brendan Reichs soustředila i na podstatu dospívání. Kdy jindy je to tak složité, než ve věku, kdy prakticky nerozumíte sami sobě? Bez ohledu na to, zda máte nějaké extra schopnosti. Velice hezky je zpracované to, jak těžký je boj s city. V Toryině případě může být inteligence a intelektuální předstih trochu na obtíž. Naštěstí příběh není přeslazený ani zbytečně naivní, i když si zachoval svou dětskou lehkost.

Čtvrtý díl Virátů s názvem Únos mi přišel méně akční a asi i méně nebezpečný, ale zaobíral se podstatou genetických změn a budoucností. Na povrch se dostávají i možnosti, co bude dál, co se změní a jak moc. Celá parta se bojí, že by to mohlo vést k něčemu, co nepůjde zvrátit. Strach v nic vzbuzuje i Chance, který ví moc a díky nezměrnému bohatství se pouští do vlastního pátrání a výzkumu. Jeho zarputilost a touha dozvědět se pravdu ho dovedl k chybě, které nejspíš bude hořce litovat a nejen on. Co bude dál, to je jen v hlavách autorů.