RC Review: Obětina

Originální název - Sacrifice
Autor - S. J. Bolton
Překlad - Martin Verner
Počet stran - 522
Nakladatelství - DOMINO

V chladném deštivém ránu se Tora rozhodla vykopat hrob pro svého milovaného koně. To co najde skryté pod povrchem, na pozemku vlastní zahrady ji vyděsí, přesto se odmítá spokojit s fádními odpověďmi místní policie. Někdo před ní už pod zem ukryl mrtvolu. Někdo, kdo se neštítil mladé ženě vyrvat z těla srdce. A někdo chce, aby vše zůstalo tak, jak bylo. Tora Hamiltonová i vyšetřovatelka Dana Tullochová se ocitají v nebezpečí. Skrývaná tajemství by měla zůstat ukryta, zvláště ta rodinná.

Shetlandské ostrovy jsou místem, které je prostoupeno záhadami, tajemstvími a mytologií. Odkazy Vikingů lze nalézt na každém kroku, runové znaky, povídačky a legendy. Nehostinná krajina, bouřlivý příboj i mlhy tohle všechno přiživují. Tora Hamiltonová se na Shetlandy přistěhovala kvůli svému manželovi Duncanovi, získala místo v místní nemocnici, měla několik vlastních koní a jediné, co jí ke štěstí chybělo, byl potomek.

Po dvou letech snažení však stále nepřichází a o to víc se upíná ke koním. Když její milovaný Jamie zemře, je rozhodnuta pohřbít ho na vlastním pozemku, i když je to protizákonné. Pietní akt však naruší hrůzný nález, který se skrýval pod nánosem hlíny – lidské tělo, tělo ženy, jež byla snad obřadně pohřbena. Runové znaky na jejích zádech, fakt, že jí někdo násilně vyrval srdce z těla a že nedávno porodila, to všechno Toru i vyšetřovatelku Danu Tullochovou děsí. Kdo je nebohá žena a proč musela zemřít? Přes zákaz jak Dany, tak jejího šéfa v nemocnici Kenna Gifforda se pouští do pátrání na vlastní pěst. To, co pomalu vyplouvá na povrch, se jí vůbec nelíbí a zjišťuje, že vlastně vůbec netuší, do jaké rodiny a především kultury se přivdala.

Tora Hamiltonová i Dana Tullochová jsou silné ženské postavy. Odlišné, v mnoha ohledech ale podobné, jak je utvářela společnost a konkurence na pracovišti. Náhled na ženy v policejním sboru i na ženy – lékařky není vždy pozitivní a ani jedna si nechce nechat líbit bezpráví a snaží se ukázat, že na svou práci i vydobyté postavení mají nárok. Zároveň je v nich ale i určitá ženskost a ženská síla. Přestože je kniha plná mužských postav, i těch silných, obě ženy zůstávají tím, co hýbe dějem. Při konfrontaci s muži dokáží být nebezpečnými soupeřkami, aniž by použily jakékoliv „ženské zbraně“.

S. J. Bolton, autorka románu Obětina, má vytříbený styl a dokáže pracovat s lidskou fascinací ke krutosti k vlastnímu druhu. Čeho všeho je člověk schopný, jen aby získal to, po čem touží. Nedá se ani hovořit o lidské bytosti, protože tak zvrácených činů snad ona skutečná lidská bytost není schopna. Touha, jež žene kupředu a brání ohlížet se zpět a vidět zkázu, kterou po sobě zanechává. To všechno je v knize Obětina. Autorka dokázala bravurně propojit mytologii s příběhem, který by mohl být skutečný. S příběhem, při kterém vám bude běhat mráz po zádech, při kterém budete hltat každou další stranu s větším napětím a očekáváním.

Fascinujícím dílkem knihy je pojem rodina a její forma. S. J. Bolton ukazuje mnoho podob, ale především oddanost k tradici, minulosti a zvykům. Němý souhlas těch, které jsou odsouzeny mlčet, provází privilegované rodiny na shetlandských ostrovech od nepaměti. Pod fasádou dokonalosti se mnohdy skrývá krutost, pomatenost i přesvědčení o nadřazenosti vlastního druhu. Rodinná tajemství a minulost může mít mnoho podob, na Shetlandách má tu nejhrůznější, jakou si dokážete představit.

„Podle mého názoru Dana Tullochová potřebuje odbornou pomoc,“ uzavřel debatu Gifford. „Vy se naopak potřebujete zotavit a vyrovnat se s věcmi, které se kolem vás udály a dějí.“
„To už jste říkal.“

Za recenzní výtisk velice děkuji Nakladatelství DOMINO.