RC Review: Nevěsta na sněhu

Originální název - Die Braut im Schnee (Hauptkommissar Robert Marthaler #2)
Autor -  Jan Seghers
Překlad - Iva Kratochvílová
Počet stran - 383
Nakladatelství - Host

Chladné ráno se stává kulisou pro vraždu mladé ženy. V předvečer jejích narozenin ji vrah obere o veškerou důstojnost a zanechá její obnažené tělo ve sněhu. Kdo si mohl přát smrt zubařky? A kdo vlastně je žena, kterou policie objevila? Pro hlavního komisaře Roberta Marthalera je celý případ plný otazníků a nezodpovězených otázek. Když se objeví další vražda, policie nachází spojitosti, které by je mohly konečně dovést k vrahovi.

Když náhodný člověk objeví Gabrielu Haslerovou, policie od začátku tápe. Jsou si jisti, že vrah za sebou nechal stopy, které ale bez kontextu nedávají smysl. Život Gabriely je záhadou nejen pro policisty, ale i pro jejího snoubence, sousedy. Jakoby neměla minulost, nikoho, kdo by o ní dokázal něco říct. Robert se do případu pouští s vervou sobě vlastní, až zapomene vyzvednout na letišti svou přítelkyni Terezu. Problémy ho provázejí nejen při vyšetřování vraždy, ale i v osobním životě. Jako by tohle všechno nestačilo, přiřadí šéf kriminálky k jeho týmu policistu, se kterým měl v minulosti problém.

Vražda nakonec není jen jedna, ale díky nim se objevuje nová linie, po které mohou vyšetřovatelé jít. V minulosti mrtvých žen je společný jev, který je nasměruje správným směrem. Dopadnout pachatele však nebude tak snadné. I proto, že se Marthaler bojí, aby sami nespadli do pasti. Připadá mu, že v tom celém něco nehraje a že moc snadné dopadení vraha nebude úplně to pravé. Tentokrát se musí ale podřídit týmu, který technice a informačním technologiím rozumí o něco víc než on.

Volně navazující druhý díl s hlavním komisařem Robertem Marthalerem je naspaný s lehkostí, přestože vraždy jsou značně brutální. Autor vypráví příběh opět v několika rovinách. Zaměřuje se na samotné oběti, dívá se na život a smrt z jejich vlastního pohledu, díky čemuž si čtenář dokáže představit, kdo vrah je, nebo spíš o co mu jde. Přesto stopy a nápovědy neodhaluje najednou. S oběťmi čtenář může soucítit, zároveň ale nejsou jen černobílými postavami příběhu, ubohými zabitými ženami, které žily svůj život bez jediného přešlapu.

Hlavní téma se sice točí opět kolem vyšetřování, ale značná část je zaměřena i na Robertův osobní a pracovní život. Hlavní komisař je průměrný chlap a sám si to uvědomuje. Je mu jasné, že dívce jako Tereza toho nemá tolik co nabídnout, o to víc se bojí, že by o ni mohl přijít. Přesto dělá začátečnické chyby, se kterými se musí vyrovnat nejen on, ale i jeho okolí. Autor Jan Seghers ukazuje, že je jedno kolik chlapovi je, v každém věku se může chovat jako blbec, pokud jde o city. Dialogy mezi Terezou a Robertem jsou příjemně ozvláštněny o mírnou jazykovou bariéru, kdy Terezina němčina není úplně dokonalá a používá tvary, které často nastalou vážnou situaci odlehčí.

Thriller Nevěsta ve sněhu je výborné čtení pro každého, kdo má rád zamotané a realistické příběhy. Všechny postavy jsou v lecčems obyčejné, takové, jako jste vy sami. I policejní práce je uvěřitelná, žádné zázračné metody, ale skutečná vyšetřovatelská práce, která sbírá smítka a střípky a tvoří z nich výsledný obraz. Jan Seghers nutí čtenáře přemýšlet spolu s protagonisty, nenápadně ho vede směrem, jakým on sám chce. Vyvrcholení celé knihy je překvapivé, přestože si možná v jednu chvíli budete říkat „Ha! Já vím, kdo to udělal.“ Možná se trefíte, ale větší pravděpodobnost je, že bude milé překvapeni kam vás autor dostal.

Marthaler zavrtěl hlavou. „Díky,“ řekl a poplácal se po břiše, „ale zrovna se snažím o to, co bys měl udělat taky.“ Sabato se na něho podíval, jako by řekl něco neslušného. „ Ty myslíš, ty chceš ...“ „Zhubnout! Cvičení pro senior! Pít jenom vodu!“

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství HOST.